torsdag den 22. september 2016

Havtorn - lille bær med stor smag

Vi tog til stranden for at nyde de sidste varme septemberdage. Mens vi stod og nød udsigten til havet og solens sidste stråler, opdagede vi at vi stod lige opad et kæmpe krat af havtorn. Der var så meget, at det regelmæssigt må skæres tilbage for at give plads til trappen ned ad skrænten. Noget af det er vokset op i flere meters højde.

Velvoksen havtornebusk

Hvad gør man så? Man kan plukke med fingrene, eller man kan plukke med en gaffel. Ved så store buske, som vi havde her, kan man dog godt tillade sig at klippe eller skære hele grene af, og putte dem i en pose. Derhjemme klipper man bladene af og lægger resten i fryseren. Når bærrene er frosne kan de bankes af, ved at slå posen med indhold mod en hård overflade. Bærrene kan derpå hældes ud af posen og renses for løse blade og andet fnuller.


Her kan man godt plukke med fingrene eller en gaffel


Trimmede grene parat til fryseren
Nogle af bærrene gemte jeg hele, mens jeg lavede saft af resten. Som eksperiment forsøgte jeg med to metoder: en halvdel i saftpresseren, og den anden halvdel kogte og siede jeg.

Når man putter bærrene i saftpresseren (centrifugetypen) varer det lidt før saften kommer ud. Hav tålmodighed og lad det dryppe stille og roligt ud, så skal det nok komme. Til sidst kan man evt. tippe saftpresseren lidt, så al saften kommer med.

Hvis man koger bærrene er der nogle stykker, der ikke vil briste: dem må man mase ud. Efter 10-15 minutters kogning, sies saften gennem en saftpose.

De to metoder giver ca. lige stort udbytte, men jeg synes bedst om smagen i den rå saft.



Jeg havde besluttet mig til at lave en kage med havtornemousse stivnet med husblas, men jeg var spændt på om havtorn, lige som ananas og kiwi indeholder enzymer, der nedbryder husblas. Jeg lavede derfor en portion med den kogte, og en anden med den rå saft. Det viste sig at den rå saft sagtens kunne stivne med husblas, så nu er det afklaret.

Til kagen skal man bruge to lagkagebunde. Der findes basisopskrifter på disse mange steder; jeg brugte den fra Katrine Klinkens bog: Lutter lagkage.

Tilbered moussen lige som en citronfromage, blot med havtornesaft i stedet for citronsaft.

Læg en lagkagebund i bunden af en springform eller en kagering. Hæld fromagen ovenpå, når den er ved at stivne, og dæk med den næste lagkagebund. Bred et tyndt lag flødeskum ud over toppen af lagkagen. Stil på køl. Tag resten af havtornesaften, der skal være ca. 1,5 dl. Hvis ikke der er det, kan den evt. suppleres op med lidt æblesaft. Udblød ca. 4 blade husblas og opløs dem i saften, der lige lunes lidt i mikrobølgeovnen eller på vandbad. Lad køle af, og lige snart saften ser ud til at ville tykne hældes den ud over den kolde kage og de hele bær fordeles hen over kagen. Giv kagen en times tid i køleskabet, og tag den ud ca. en time før servering. Den smager dejligt syrligt med aromaer af passionsfrugt.



Den færdige havtornekage

Kagen står med et flot snit, som Blomsterberg ville sige. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar